علل بروز حساسیت فصلی پوستی در کودکان

دلیل جساسیت پوستی نوزادان چیست؟

در فصل بهار، محرک‌هایی مثل گرده گل و درخت به فراوانی در هوا وجود دارند و می‌توانند برای کودکان و بزرگسالان حساسیت و آلرژی ایجاد کنند. برخی از آلرژی‌ها با نشانه‌های پوستی ای همراه هستند که تشخیص آن را برای پزشک سخت می‌کند. اهمیت ماجرا هنگامی بیشتر می‌شود که این حساسیت فصلی برای کودک همچون مانعی برای حضور در جامعه و مدرسه عمل می‌کند، به همین دلیل لازم است تا هرچه زودتر تشخیص داده شده و اقدامات درمانی مناسب صورت بگیرد.

 

حساسیت فصلی را در کودکتان جدی بگیرید.

حساسیت‌های فصلی، در هر فصلی ممکن است رخ دهند. همانطور که به احتمال زیاد می‌دانید، حساسیت فصلی در بهار، بیشتر به دلیل وجود و وفور گرده گل و درخت در هوا بروز پیدا می‌کند. در فصل تابستان نیز گرده چمن و علف‌های هرز باعث بروز حساسیت در کودکان می‌شود. فراموش نکنید برای این که کودک نسبت به چیزی از خود حساسیت نشان دهد، در ابتدا لازم است تا در معرض آن قرار بگیرد. نکته جالب دیگر این است که کودکان زیر سن 2 سال، نسبت به کودکان بزرگتر به احتمال خیلی کمتری به حساسیت فصلی دچار می‌شوند.

 

علائم حساسیت فصلی در پوست کودکان

همانطور که پیش‌تر بیان کردیم، حساسیت فصلی در کودکان تنها به صورت عطسه، سرفه و خس خس کردن کودک خلاصه نمی‌شود و ممکن است باعث بروز تظاهرات پوستی نیز شود. حساسیت فصلی در کودکان ممکن است با یکی از تظاهرات پوستی‌ای که در ادامه بیان می‌کنیم همراه باشد:

اگزما

راش آلرژیک

تورم پوست و کهیر

 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : ضرورت استفاده کرم ضد آفتاب در تابستان

 

بیشترین حالت بروز تظاهرات پوستی در حساسیت فصلی، اگزما است!

براساس آمار اعلام شده، حداقل 10 درصد کودکان در سطح جهان به اگزما دچار هستند. در صورتی که فرزند شما به حساسیت غذایی، تب یونجه و یا آسم مبتلا باشد یا این شرایط در خانواده شما وجود داشته باشد، احتمال بروز اگزما به هنگام ابتلای کودک به حساسیت فصلی بالا می‌رود. عامل دقیق بروز اگزمای فصلی برای پزشکان متخصص هنوز آشکار نشده است. لازم به ذکر است که اگزما در نوزادان به صورت راش روی سر و صورت ایجاد شده و ممکن است به جاهای دیگر بدن نوزاد نیز سرایت کند. 

 

به هنگام بروز اگزما، پوست خشک شده و به راحتی تحریک می‌شود. از دیگر علائم اگزما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پوست خشک: در برخی موارد به دلیل ژنتیک، پوست برخی نوزادان و کودکان به نسبت بقیه کودکان خشک‌تر است. مسئله حائز اهمیت این است که به دلیل ابتلا به حساسیت فصلی و تغییر فصل، ممکن است خشکی پوست کودک تشدید شود که برای او آزاردهنده است.

 

عفونت پوستی: در اثر خاراندن بیش از حد پوست در اثر خارش اگزما، به وجود می‌آید.

 

راش قرمز: شامل خراش‌هایی می‌شود که به پوست آسیب رسانده و باعث تشدید خارش می‌شود.

 

لکه‌های ضخیم و چرمی‌شکل: این حالت به مرور زمان و با خراشیدن و مالش مداوم پوست، ایجاد می‌شود. این لکه‌ها بیشتر در نواحی گونه، پشت گردن، پشت بدن، چین‌های دست و پا و شکم یا سینه ایجاد می‌شوند. 

 

مقاله پیشنهادی : مقابله با خشکی پوست نوزاد در پاییز

 

مواردی که در ادامه بیان می‌کنیم، اگزمای پوستی را تشدید می‌کنند:

تعریق

برخی صابون‌ها و مواد شوینده(مخصوصا شوینده‌های معطر)

پارچه‌های زبر

هوای خشک

غذاهایی که در برخی موارد باعث بروز حساسیت می‌شوند همچون تخم‌مرغ، گندم، سویا، آجیل، شیر گاو و غذاهای دریایی

 

راش آلرژیک

هنگامی که پوست کودک با گیاهی سمی همچون پیچک سمی، سماق و بلوط تماس پیدا می‌کند، جوش‌هایی به نام راش یا درماتیت تماسی آلرژیک نامیده ‌می‌شوند. علائم راش پوستی به شرح زیر است:

قرمزی و بثورات پوستی

لکه‌های ضخیم و چرمی پوست که به مرور ظاهر می‌شوند.

خارش شدید

 

تورم پوست و کهیر

در ابتدا لازم است تا با مفهوم کهیر آشنا شوید. هنگامی که برجستگی یا لکه قرمز به همراه خارش پوستی بر روی پوست ایجاد می‌شود، به آن کهیر گفته می‌شود. کهیر می‌تواند طی چند روز ایجاد شده و بین چند دقیقه تا چند ساعت از بین برود. به صورت کلی کهیر خطرناک نیست ولی در صورتی که زبان یا گلوی کودک متورم شود یا کودک دچار مشکل تنفسی شد، لازم است هرچه زودتر کودک توسط پزشک معاینه شود، زیرا این شرایط بسیار خطرناک است.

 

علائم و علل حساسیت فصلی در فصول مختلف سال

فصل بهار: حساسیت در فصل بهار به علت گرده درختان ایجاد شده و علائمی همچون عطسه، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، سرفه، خارش و آبریزش چشم، ضایعات پوستی و تورم غشای مخاطی را شامل می‌شود. شدت گرده‌های موجود در هوا بر نوع علائم و شدت حساسیت کودک تاثیرگذار است.

 

فصل تابستان: حساسیت در فصل تابستان به علت کپک و گرده ابروسیا که در این فصل از سال فعال هستند، به وجود می‌آید و کودکان که بیشتر در بیرون از منزل به سر می‌برند در معرض این آلرژن‌ها قرار می‌گیرند.

 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : آلرژی پوستی کودکان در تابستان

 

فصل پاییز: علت بروز حساسیت در فصل پاییز بیشتر ابروسیا است. این گیاه معمولا شب هنگام در شهریور ماه گرده افشانی کرده و ممکن است تا آبان ماه نیز به این حالت ادامه می‌دهد. لازم به ذکر است که 75 درصد از افرادی که به گیاهان بهاری حساسیت دارند، نسبت به گیاه ابروسیا نیز حساسیت نشان می‌دهند. مصرف برخی از میوه ها و سبزیجات مانند موز، خربزه و کدو سبز در این فصل نیز می‌تواند علائم حساسیت پوستی را تشدید کند. 

فصل زمستان: در این فصل به دلیل کوتاهی روز و سردی هوا، کودکان کمتر به بیرون از منزل رفته و همین ایزوله بودن کودکان، ممکن است آنها را نسبت به آلرژن‌ها حساس تر کند. 


 

مطلب های تصادفی